tisdag 27 mars 2012

En kaka till kaffet

Idag har jag bakat havrekakor med kanel. De blev riktigt smarriga. Så på söndag när det är dags för kalas så har jag ju iallefall två sortes hembakade kakor att bjuda på.




Havrekakor med kanel

150 g rumsvarmt smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Ugn: 175 grader

Gör så här:
Blanda ihop alla torra ingredienserna i en skål. Tillsätt smöret och rör ihop ordentligt tills allt är blandat. Forma teskedstora kulor och lägg på en plåt med bakålåtspapper. Platta till lite. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. De ska få lite färg.


Jag hade inne mina i tolv minuter då blev de perfekta. Provade med någon först så jag skulle se hur de blev. Och då hade jag 15 min. och plattade ut den lite för mycket då den blev lite mörk och smakade bränt. De andra tryckte jag bara till lite lätt, och blev kanon.
Lycka till med era om ni provar.

Natti natti mina vänner!

Kram Annelie


4 kommentarer:

  1. Mums för kaka!! Påminner om att Anna borde baka;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej sockervännen!!
    När du lämnar kommentarer så är URL:en antagligen förskriven nu. Den är felstavad, ett d istället för s i lindsdalsliv, vilket gör att dne pekar fel när man klickar på länken.
    Ha en underbar fredag sötaste!!
    kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Den måste jag prova att baka..låter riktigt gott!
    Kram

    SvaraRadera